Pôvodne bol dôstojníckym čakateľom u Kriegsmarine a v roku 1935 sa dostal k Luftwaffe. Po absolvovaní výcviku stíhacieho pilota slúžil najprv vo vznikajúcom nočnom stíhacom letectve. Od 1 .9. 1939 velil 10. (Nachtjagd)/JG 26 vyzbrojenej Messerschmittmi Bf 109D. Svoje prvé víťazstvo však zaznamenal počas dňa, keď 18. 9. 1939 zostrelil britský Vickers Wellington. Po tom prechádza k denným stíhačom. Od 1. 2. 1940 velil 4./JG 52, kde zotrval po celú Bitku o Britániu a 10. 5. 1940 zostreluje 2 lietadlá Bristol Blenheim.
So 4./JG 52 sa zúčastnil vpádu do Sovietskeho Zväzu. Po 35 víťazstvách, mu bol udelený Rytiersky kríž rádu Železného kríža. 2. 12. 1941 dosiahol 50. zostrel a od 1. 3. 1942 velil II./JG 52. V dňoch 23. 8. a 30. 8. 1942 zostrelil po päť lietadiel a 31. 8. 1942 zaznamenal stý zostrel a boli mu udelené Dubové ratolesti. Darilo sa mu aj počas krutej zimy 1942/43 a 2. 2. 1943 zaknihoval 150-ty zostrel.
V marci roku 1943 ho prevelili do Tunisu a od 1. 4. 1943 prebral velenie JG 77 a stáva sa Geschwader Kommodore. Adaptácia na africké bojisko pre neho nebola vôbec jednoduchá, pomerne rýchlo bol niekoľkokrát zostrelený. Ako sám povedal, zo Sovietskeho zväzu si priniesol zopár zlých návykov a ľahkomyselnosť, ktoré však horšie vycvičení sovietski piloti nedokázali potrestať. Stíhači RAF ho však pomerne rýchlo dostali do obrazu reality všedného dňa. S JG 77 kryl dvakrát po sebe ústup nemeckých vojsk. Najprv zo severnej Afriky a následne aj zo Sicílie. Po tom pokračoval v bojoch s JG 77 v Taliansku. 25. 8. 1943 sa mu po štarte z letiska Foggia podarilo zostreliť štyri P-38 Lightning počas štyroch minút. 1. 12. 1943 zostrelil britské De Havilland Mosquito a po 168 víťazstvách mu boli udelené Meče.
Od 1.12. 1944 velil JG 7 - historicky prvej, bojovo nasadnej jednotky – vyzbrojenej prúdovými lietadlami - Messerschmittmi Me 262. Steinhoffovou prvou úlohou bolo pripraviť svoju jednotku na bojové nasadenie. Taktiež musel upraviť taktiku nasadenia. Vzdal sa klasického Schwarmu, tvorenného štyrmi lietadlami, v prospech trojčlennej Kette. Bolo to nutné najmä kôli nižšiemu počtu strojov ktoré boli k dispozícii a aj pre to, lebo pre Me 262 boli potrebné dlhé betónové vzletové a pristávacie dráhy. Tieto boli pomerne úzke ale pre trojčlennú formáciu dostatočné. Vypracovával a overoval aj optimálny spôsob nasadenia Me 262 v útočnej fáze letu, ktorá bola veľmi odlišná od taktiky používanej u klasických lietadiel. Navyše Me 262 neustále trpel detskými chorobami, ktoré sa len pomaly odstraňovali.
Pre spory s veliteľstvom Luftwaffe bol zbavený velenia JG 7. Nato sa dostáva ako pobočník k JV 44, ktorej velil Adolf Galland. Počas pôsobenia v tejto jednotke zostrelil šesť lietadiel. Jeho vojenská kariéra v druhej svetovej vojne sa skončila na jej sklonku dňa 18. 4. 1945. S plne natankovaným a vyzbrojeným Me 262 ťažko havaroval pri štarte, keď mu začal horieť jeden z motorov. Z horiaceho vraku sa mu podarilo uniknúť pred výbuchom, ale utrpel ťažké popáleniny ktorých liečenie si vyžiadalo dva roky a množstvo plastických operácií. Ako neskôr spomínal jeho spolubojovník pri JV 44 Franz Stigler: "Počas niekoľkých sekúnd sa Steinhoff premenil na ľudskú pochodeň."
Počas druhej svetovej vojny absolvoval 993 bojových letov. Získal 178 víťazstiev, z toho 155 v Sovietskom zväze a 23 proti západným spojencom z toho 6 na Me 262. Bol 12-krát zostrelený, ale vždy dokázal núdzovo pristáť a nikdy nemusel použiť padák. Bojovo lietal najmä na Messerschmittoch Bf 109 E, F, G a Me 262.
Dátumy udelenia jednotlivých stupňov Rytierskeho kríža rádu Železného kríža:
Po uzdravení pracoval v reklamnej agentúre a bol veľmi úspešný. Už roku 1952 sa však vrátil k letectvu – novej Bundesluftwaffe. Keď sa začalo s budovaním nového spolkového letectva, bol povolaný na úrad spolkového kancelára, kde sa intenzívne zapojil do prípravných prác pri zostavovaní jednotiek. V roku 1955 odišiel vo veku 42 rokov do Spojených štátov amerických, kde sa podielal na výcviku pilotov prúdových lietadiel. V roku 1956 sa stal zástupcom veliteľa štábu Luftwaffe. Po tom bol povolaný do funkcie veliteľa štábu leteckých síl NATO, ktorý sa nachádzal v Paríži. V roku 1958 bol povýšený na brigádneho generála a v roku 1962 na generálmajora. Niekoľko rokov slúžil ako nemecký zástupca v štábe NATO vo Washingtone D. C. Roku 1965 bol povýšený do hodnosti generálporučík. Po odstúpení generála Panitzkiho z funkcie inšpektora novej Luftwaffe v septembri roku 1966, ponúkli toto miesto Steinhoffovi, ktorý ho po desiatich dňoch ktoré si vypýtal na rozmyslenie prijal. Funkciu vykonával do roku 1971. 1.1.1971 bol povýšený do hodnosti generál. Roku 1974 odišiel do výslužby. Zomrel 21. 2. 1994 vo veku nedožitých 81 rokov. Pochovaný je vo svojom rodisku. Bol ženatý, po vojne mal dve deti, dcéra žije v USA a syn v Nemecku.
Pramene:
1. Spick Mike, Luftwaffe fighter aces, Greenhill books, London 1999 2. Matyáš Svatopluk, Stíhací esa Luftwaffe, Svět křídel, Most 1994 3. Steinhoff Johannes, V poslední hodině, Mustang, Plzeň 1994 4. R. F. Toliver, T.J. Cnstable, Německá stíhací esa, Mustang, Plzeň 1996 5. internet – rôzne stránky, najmä: www.luftwaffe-experten.com a history1900s.about.com
URL : https://www.valka.cz/Steinhoff-Johannes-t16234#67110
Verze : 1
Jako generál v Bundesluftwaffe.
URL : https://www.valka.cz/Steinhoff-Johannes-t16234#64773
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Steinhoff-Johannes-t16234#280738
Verze : 0
Reklama
Diskuse
Po válce byl nalezen film, natočený na přelomu let 1939/1940; byl na něm zachycen taky Steinhoff. Bývalí němečtí stíhači nechali udělat kopii tohoto filmu a věnovali ji Steinhoffovým dětem, aby poznaly tvář svého otce před jeho havárií.
URL : https://www.valka.cz/Steinhoff-Johannes-t16234#404817
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.